Düğün Fotoğrafçılığı İçin Lens Seçimi

Düğün fotoğrafçılığına yeni adım atmış ya da adım atacak fotoğrafçıların ekipmanlarını genişletirken en çok sordukları sorular arasında “Hangi lensi tercih etmeliyim?” sorusu bulunuyor. Ve bu soruya genelde farklı cevap verenler olacaktır. Bunun çok basit bir sebebi var: “Bu lens %100 düğün fotoğrafçılarına hitap eder” diyebileceğimiz bir lens yoktur. Her fotoğrafçının kendi tarzına uygun lens seçimleri olabilmekte.

Bazı basit senaryolar üzerinde durarak lens önerilerinde bulunacağız. Burada vereceğimiz lens aralıkları markadan bağımsız olacak; zaman zaman Canon ve Nikon lens önerilerinde bulunacağız.

Biraz önce işaret ettiğimiz gibi, düğün çekimi yaparken hangi lensi kullanacağınız tamamen stilinize bağlı. Nasıl portre çekeceğiniz, fotoğraf çekimi yapılacak mekanın şartları, hangi açıdan bakmak istediğiniz, özel efektler yaratmak isteyip istememeniz (örneğin balık gözü lensleriyle) de kriterler arasında. Tabii saydığımız bu kriterler, yanınızda hangi lensleri bulunduracağınızı belirliyor olacak.

Bu işi gerçekten ciddiye alan fotoğrafçılar, düğün fotoğraflarını çekerken genelde tam kare algılayıcılı DSLR gövdesi kullanıyorlar. Bunun getirdiği temel avantajlar arasında alan derinliği, düşük ışıklı ortamlarda daha iyi performans göstermesi, kaliteli lens alternatifinin daha bol olması ve tam kare algılayıcılı DSLR’ların sunduğu daha fazla performans var.

Önereceğimiz lens aralıkları da bu yüzden temelde tam kare algılayıcılı DSLR’ları düşünerek önerdiğimiz lens aralıkları olacak. Yeri geldiğinde 1.5X ya da 1.6X çarpana sahip APS-C sensörlü DSLR’lar için de önerilerimizi yapacağız.

Lens önerilerine geçmeden evvel, düğünlerde sadece basıp satmak için çekilen, herhangi bir sanatsal yanı bulunmayan fotoğraflar için giriş seviyesi bir DSLR, kit lensi ve iyi bir flaş almanız yeterli. Bizim bu rehberimizde bahsettiğimiz düğün fotoğrafçıları, güzel bir açı yakalamak için kendini paralayan, “kayda değer” kareler yakalamak isteyenlerdir.

24-70 mm f2.8

Bu lens aralığı önerisi tam kare algılayıcılı DSLR’lar içindir.

Muhtemelen en fazla kullanacağınız lensiniz bu olacaktır.  24mm, tam kare algılayıcıda yeterince geniş ve 70mm ucu ise ihtiyaç duyacağınız kadar yakınlaştırmayı size sağlayabilecek. Aniden karşınıza çıkan  enstantaneleri muhtemelen bu lens ile çekeceksiniz.

Diyafram aralığının sabit olması önemli ve bu aralıkta diyaframı 2.8 olan bir lens tercih ediyoruz. Titreşim engelleme özelliğinin olması, düşük ışıklı ortamlarda açık diyafram kadar size yardımcı olacaktır ama 24-70mm lenste titreşim engelleme şart değil. Alan derinliği gerektiğinde f2.8 yardımınıza koşacak. Biliyorsunuz, geniş açıya doğru yaklaştıkça, alan derinliği yakalamak için daha fazla diyafram açıklığına ihtiyaç duyarsınız.

 Rules for Shooting Wedding Group Photos by Ryan Brenizer (RyanBrenizer)) on 500px.com

Ryan Brenizer
Nikon D3 ve 24mm f/5 ile çekilmiş bir fotoğraf.

Bütçe kısıtlı olan durumlarda ise 24-105 mm f/4 lens alternatifine de bakabilirsiniz.

70-200 mm f2.8

70-200 mm aralığı yine tam kare algılayıcılı DSLR’da mantıklı. Çarpana sahip DSLR’larda (Örneği Canon 7D, 650D ya da Nikkon D7000, D5200 gibi), çok fazla tele kalıyor. Örneğin bu lensi 7D’de kullanmak isteseniz size 112 – 320mm gibi bir aralık sunmuş olacak.

70-200mm lens, tam kare algılayıcı ile kullanıldığında ideal portre lensi de olabiliyor. Öte yandan, sunduğu aralık itibariyle özellikle pistte dans edilirken piste girmeden dışarıdan iyi pozlar yakalamanız için gerekli yakınlaştırmayı da sunuyor. Bir çok düğün fotoğrafçısının yaptığı hatalardan birisi, dans anında geniş açı lens kullanıp gelin ve damadın dibine kadar yaklaşıp doğallığı bozmaları. 70-200mm lens ise pistte dışında gözlemci gibi dolaşıp kimseyi rahatsız etmeden fotoğraflarınızı çekebilirsiniz.

Dış mekanlarda çekeceğiniz portre ve aile fotoğraflarını da bu lensle çekebilirsiniz. (Aile fotoğrafı içerisine 30 kişi girmeyecekse elbette). Daha uzun odak uzaklıklarının sunduğu “dar” perspektif daha etkileyici olacaktır.

Alacağınız 70-200mm lensin diyaframı sabit ve f2.8 olmalı. Bunun temel sebebi, alan derinliği ihtiyacımız ve düşük ışığın olduğu anlarda ortam ışığını daha iyi kullanmanızı sağlayacak .Ve bir diğer önemli konu da, bu aralıktaki lenste mutlaka titreşim engelleme özelliği olmalı.

Ilona by Мария Петрова (Coy_Creek)) on 500px.com

Мария Петрова
Portre çekimlerinde en çok kullanacağınız lenslerden birisi 70-200mm f2.8 lensiniz olacak.

Ultra geniş açı f2.8 lens

Çektiğiniz fotoğraflarda kadraja çevreyi de sığdırmak istediğinizde azen 24-70 mm lensinizin yeterince geniş olmadığını farkedeceksiniz.  Bu lensi de balık gözü lensinizden daha fazla kullanacaksınız.

Ultra geniş açı lens dediğimiz zaman, köşelerde bozulma yaratmayacak kadar geniş açı lenslerden bahsediyoruz.

Canon tarafında önerebileceğimiz lensler:

  • EF 16-35 f/2.8L II USM (Tam kare algılayıcılı gövdeler için)
  • Tokina 11-16 mm f2.8 (Canon 7D, 650D gibi kırpma faktörüne sahip gövdeler için)
  • Sigma 8-16 mm f4.5-5.6 DC HSM (APS-C sensörlü gövdeler için. En geniş açıda köşelerde bozulma yapmıyor)

Tabii ki yine hızlı bir lense ihtiyacımız var; o yüzden diyafram açıklığı 2.8 olan lensleri tercih ediyoruz. Canon’un APS-S sensörlü gövdeleri için Canon EF-S 10-22 mm f3.5-4.5 lensi de bulunuyor ancak Tokina’nın açık diyaframı burada tercih sebebi.

*** by Sergey Ivanov (Seriv) (Seriv)) on 500px.com

Sergey Ivanov (Seriv)
Ultra geniş açı lensler de çokça kullanacağınız lensler arasında.

Canon tam kare algılayıcılar için alabileceğiniz en iyi ultra geniş açı lenslerden birisi.

Balık gözü lens

Balık gözü lenslerinin doğası gereği köşelerinde oluşan bozulma, bu lens aşırı kullanıldığında çok fazla göze batmaya başlıyor. Ama etkili kullanıldığında ve özellikle konu mankeni kadrajın merkezinde bulunduğunda çok hoş kareler ortaya çıkabilir.

Balık gözü lensler,tamamen yaratıcılığınıza bağlı olarak çok başarılı işler çıkarmanızı sağlayabilir ama  çok sık kullanmamanız şartıyla.

Trash the Dress | Funny by Luis Corona (inquadratura)) on 500px.com

Luis Corona
Balık gözü lenslerle doğru kullanıldığında oldukça etkileyici kareler yakalamak mümkün.

Nikon'un çarpana sahip DX formatındaki D7000, D90, D5100 gibi gövdeleri için.

Nikon’un çarpana sahip DX formatındaki D7000, D90, D5100 gibi gövdeleri için balık gözü lens.

100 mm / 105 mm Makro Lens

Yakın plan detay çekimler yapmak istediğinizde bu lense ihtiyacınız olacak. Örneğin çiftlerin yüzüklerini, gelinin saçlarını ve takılarını çekerken. Yakın portre çekimlerinde de bu lensler işinize yarayacaktır. 50mm, eğer tam kare algılayıcılı DSLR’a takılırsa fazla geniş kalabilir.

Yakın mesafeden çekilen portrelerde çok fazla alan derinliği gerektiğinden genelde tercih edilen 85mm f.1.4 / 1.2 gibi lens yerine (ki çok pahalı lenslerdir), 100 mm  f 2.8 lensinizi kullanabilirsiniz.

Bu lens, elbette çantanızda henüz 24-70 mm f2.8 ve 70-200 mm f2.8 lens yokken alacağınız bir lens değil. Öncelik olarak en sona koyacağınız lensiniz olabilir.  70-200 mm f2.8 lensinizi kullanarak da yakın fotoğraflar çekebilir, çok fazla yakınlaşamadığınız noktalarda fotoğraf işleme yazılımınızla kesme & biçme yaparak  yakınlaştırmayı yapabilirsiniz.

Canon’un uygun fiyatlı 100 mm f/2.8 lensi. Bu lensin IS özelliğine sahip versiyonu da satılıyor. Bütçeniz IS versiyonuna yetmiyorsa bu lens de fazlasıyla işiniz görecektir.

Lensleri Toparlayacak Olursak

Yukarıdak bahsettiğimiz lensleri önem sırasına göre listemeye çalıştık. Lens seçiminde bütçe de söz konusu. Örneğin, yeterli bütçeye sahipseniz, tam kare algılayıcılı gövdeniz için 85 mm f1.4 ya da f1.2 lens alabilirsiniz. Böyle bir lensin size maliyetleri Türkiye’de şöyle:

  • Nikon AF-S 85 mm f/1.4G : 5950 TL
  • Nikon AF 85mm f/1.4: 3350 TL
  • Canon EF 85 mm f/1.2: 6500 TL
  • Canon EF 85mm f/1.8: 1150 TL
Mariana y Rafael Boda 0204 by Luis Corona (inquadratura)) on 500px.com

Luis Corona.
Bu fotoğraf Canon EF 85mm f/1.2L ile çekilmiş. Bu lensler, klasik portre lensleri olarak da adlandırılıyor ancak fiyatları çok yukarılarda.

Yine bütçe dahilinde, APS-C sensörlü bir kameraya sahipseniz, çok uygun fiyatlara Canon ve Nikon f1.8 50mm lenslerini temin edebilirsiniz. Daha geniş diyafram açıklığı için neredeyse 20 kat daha fazla para ödemeniz gerekebilir. Örneğin Canon EF 50mm f/1.2 lensin fiyatı ülkemizde 4500 TL civarında. Canon 50mm f.18 lensi 219 TL’ye bulabiliyorsunuz, ki başlangıçta işinizi görecektir.

İsterseniz önem sırasına göre lens listesini marka ve  gövdelere göre toparlayalım. Yanında Türkiye fiyatlarını da yazacağım. Spottan daha ucuza bulmanız mümkün. İkinci el alternatifiniz olduğunu da unutmayın. Ve en önemlisi, çok önemli çekimlerde “lens kiralama” yoluna da gidebilirsiniz.

Canon:

Tam kare algılayıcılı gövdeler için:

  • Canon EF 24-70 mm f/2.8L II ya da Canon EF 24-105mm f/4L IS
  • Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS USM
  • Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM – Ultra Geniş Açı
  • Canon EF 100mm f2.8 makro
  • Canon EF 8-15 f/4L USM – Balık gözü
  • Bütçe oldukça alınabilecek lensler:
    • Canon EF 85mm f1.2
    • Canon EF 50mm f1.2

APS-C sensörlü gövdeler:

  • Tamron 17-50 mm f2.8 ya da  Canon EF-S 17-55 mm f/2.8 IS
  • Canon EF 50 mm f1.8
  • Canon EF 70-200 mm f2.8L IS USM
  • Tokina 11-16 mm f2.8 ultra geniş açı

Nikon:

Tam kare algılayıcılı gövdeler için:

  • Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8G ED
  • Nikon AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II
  • Nikon AF-S 14-24 mm f/2.8G ED
  • Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR makro lens
  • Nikon AF 16 mm f/2.8 balık gözü
  • Bütçe oldukça alınabilecek lensler:
    • Nikon AF-S 85 mm f/1.4G
    • Nikon AF-S 50 mm f/1.4G

DX formatındaki gövdeler için (Çarpanlı gövdeler, Nikon D90, D7000, D5200, D5100 gibi)

  • Nikon AF-S 17-55 mm f/2.8G DX
    • Bu lensin daha uygun alternatifi Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS HSM
  • Nikon AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II
  • Nikon AF 50 mm f/1.8D
  • Nikon 10.5 mm f/2.8 DX balık gözü

Yukarıdaki listede, lensleri önem sırasına göre listeledik ve en önemli lensleri kalın kırmızı renkte göreceksiniz. Normal kırmızı renkte olan lensler ise üçüncü olarak almanızı önerdiğimiz lenstir.

Profesyoneller nasıl çalışıyor?

Profesyonel düğün fotoğrafçıları, genelde minimum 2 gövde ile geziyorlar. Her ikisinde de en çok kullandıkları lensler takılı olarak kalıyor ve böylece lens değiştirmekle uğraşmıyor. Bu lensler de genelde 24-70 mm f/2.8 ve 70-200 mm f/2.8 lensler oluyor.

2 DSLR taşımak için omuz askısına bir örnek. İşinizi çok kolaylaştıracak.

Üçüncü gövdeyi de yanında taşıyıp, üçüncü gövdede ultra geniş açı, balık gözü ve makro lenslerini değişerek de kullananlar oluyor.

Üçüncü gövde bütçe meselesi olmakla birlikte, minimum 2 gövde ile çekime gitmek zorunda olduğunuzu unutmayın. Bunun sebebi olası kaza ve arızalara karşı yedekli olmanız. Ve düğün fotoğrafları tekrar organize olup da çekebileceğiniz tarzda çekimler değildir.

Ekipmanlarınızı doğru bir çantada taşımanız, yanınızda yardımcınızın olması gibi diğer püf noktaları da başka bir rehberimize bırakıyoruz. Aşağıda da önerdiğimiz lensleri bulabileceğiniz fotoğraf galerimizi görüyorsunuz.

“Düğün Fotoğrafçılığı İçin Lens Seçimi” ile ilgili okuyucu mesajları

  1. irfan örük

    tamron 19-35 geniş açı için ucuz alternatif olabilir. (özellikle ff makineler için)

    henüz gelin damat fotoğrafı çekiminde kullanmadığım için netten bir örnek;
    http://denhamphotography.blogspot.com/2011_03_01_archive.html

  2. filmkoparan

    biraz abartılı olmamış mı?
    3-4 tane L serisi lens alıp düğün fotoğrafı çeken hiç görmedim. genelde düğün fotoğrafçıları kullanılmamış gövdelerin en ucuzunu veya satışı bitmiş ikinci el bi dslr alır, üzerine de kit lens tabir edilen ışığı bi şekilde algılayıcı üzerine düşüren objektiflerden takarlar. bi de üzerine flaş tuttudun mu tamamdır.

    bu işi ben yapacak olsaydım heralde az kullanılmış ikinci el bi eos 550d veya 600d alır. bi de 18-55mm lens. üstüne de bi 430ex harici flaş yeterli. gövde lens ve flaş canon marka yazdı ama nikon muadillerini bilmediğim için… bu sette en önemlisi flaş. lens az ışık geçireceği için iyi ve tam uyumlu bi flaş iyi olur. ultra geniş açı için de sigma 8-16mm olabilir. güzel bi lens ama karanlık ortamlarda ışık geçirgenliği canon lenslere göre bana biraz zayıf geldi…

    • Yazının en başından bir alıntı:

      “Lens önerilerine geçmeden evvel, düğünlerde sadece basıp satmak için çekilen, herhangi bir sanatsal yanı bulunmayan fotoğraflar için giriş seviyesi bir DSLR, kit lensi ve iyi bir flaş almanız yeterli. Bizim bu rehberimizde bahsettiğimiz düğün fotoğrafçıları, güzel bir açı yakalamak için kendini paralayan, “kayda değer” kareler yakalamak isteyenlerdir.”

      Düğün fotoğrafçılığı, sahnede insanlar oyun oynarken suratlarına flaş patlatarak fotoğraf çekmekten ibaret değildir.

      Bir gelinin en iyi portresini en anlamlı gününde 18-55 kit lens ile çeken bir dolu sözde “fotoğrafçı” var. Ve bizim düğün salonlarında gördüğümüz fotoğrafçılar maalesef bu işin uzmanı değiller.

      • filmkoparan

        Özkan bey yazının o kısmını atlamışım veya kalan kısımını okuyunca yaşadığım şokla unutmuşum :)

        bu konuda bazı yerlerde sizle beraberken bazı yerde ayrılıyoruz.

        ülkemizde ne yazıkki fotoğrafçılık yapanlar tarafından da işverenler tarafından da basit görülüyor ve ayağa düşürülüyor. sizin belirttiğiniz ekipmanları almak için de ya benim dediğim yoldan geçip para kazanmanız yavaş yavaş kaliteyi yükseltmeniz ya da şanslı olup düzgün insanlarla çalışmaya başlamanız gerekiyor.

        bana cevap olarak yazdığınız iletide “gelinin o anını yakalamak için gerekli” dediğiniz ekipman da sadece düğün fotoğrafçıları için değil bence her fotoğrafçı için gerekli. yaptığı işi, çektiği fotoğrafı inceleyen ve daha kaliteli iş çıkarmak isteyen herkes en iyi ekipmanı almaya çalışır. ama maliyetleri bu kadar ağır olmasa…

        bir de işin sanatsal kısmı var. adamın elinde 5d vardır, gelinin kuzeni kompact makineyle daha güzel kadraj yakalar veya yaratır… ben de onaylamıyorum ama program modunda fotoğraf çekerek ünlenen ve iş yapan ünlü fotoğrafçılarımız var.

        • Kaliteli lenslerin fiyatları maalesef…

          Bu durumda kiralama yöntemine gidilebilir. Ama tabii yapılan işin bütçesi de önemli.

        • P modu ile ilgili cok enteresan bir detay: 60 yasinda meshur hollywood dugun fotografcisi, jenifer lopez i falan cekmis Joe Buissink egitim videolarinda P modu ile cekimden bahsediyor. Yillarin verdigi tecrube ile arzu ettigi isik kosullarina yakin bir bolgeye AE-lock ile pozlamasini kitliyor ve P mode ileyeniden kompozisyonunu aylayip cekiyor. Savunmasi da soyle, dugun sirasinda yasanan o “COK OZEL ANLAR” goz acip kapayincaya kadar olup biter, P mode fotografciya cok hizli tepki vermesini, makinenin ayarlarini dusunmeden o ani yakalayabilmesini saglar. Ornegin, gelin hazilanirken bir pencere onunu oturttunuz, birkac portre cekiyorsunuz. Bir anda kapi aciliverdi ve gelinin annesi iceri geldi. Odadan iceri girdiginde, kizini gelin olarak ilk defa gordugundeki yuz ifadesini yakalamaniz icin bu tarz bir otomatik mod sart. sadece 1-2 saniye icinde pencere ile kapi arasinda 5 stop fark var, M de cekiyorsunuz yok ISOydu, pozlama neyde vs. bakana kadar hooop o an gecti gitti, kacirdiniz :)

          Ben AUTO ISO dan oteye pek gecemedim, ama kamera ici isik olcere bakana kadar odada pozlamanin uygun oldugunu sezdiginiz bir noktaya pozlamanizi kitleyemek gercekten hiz kazandiriyor ama cok fazla pratik istiyor. Bu ise yillarini vermis adamlar zaten isin teknik kismini yalayip yutmus, beynini bu teknik dusuncelerden arindirmayi basarmis ve sadece fotografa, isiga, kompozisyona, ifadeye bakan olusacak anlari onceden gorup kafasinda canlandirabilen insanlar. Bu insanlar icin o “AN” i yakalamak biraz noise fazla olmus, derinlik alani vs. den daha onemli. O fotograflarin hitap ettigi gelin damat ve ailesi icin de ayni sekilde.

          Bence onemli olan fotografin kendisidir, ne modda cekildigi degil. Basariya varan yolda hersey mubahtir. Woddy Allen in filmi gibi “whatever works”

      • Yemin ederim duygularıma tercüman oldunuz. Düğün fotoğrafçılığını salt para olarak görüp kişinin en güzel anlarını mahveden 100 lerce acemi fotoğrafcı müsveddelerine gönderme olsun

    • irfan örük

      Kısıtlı maddi imkanlarla 5D clasic, 70-200, 24-70, 1,8/85mm, kullandık minimum

      yapılan iş şipşak çılıktan daha ileri diye düşünüyorum.

      sığ alan derinliği için (manuel) 2,8/135mm Tair ve 1.4/50mm ML Yashica “deneysel” olarak kullanıldı. sonuçlarını beğendim doğrusu.

      (tair ile çektiğim http://500px.com/photo/7347694 exif in 1.4/50mm olduğuna bakmayın, manuel olduğu için adaptör böyler atıyor diyafram bilgisini)

  3. Nikon AF-S 85 mm f/1.4G : 5950 TL sasiritti beni ama arastirdim dogru, ne yazikki turkiye fiyati cok cok pahali. Bu lensi polonya da 5500 PLN (yaklasik 3000 YTL) ye aldim bir de uzerine %23 tax free geri alacagim.

  4. Balik gozu ve ultra genis aci icin (15-20mm ve alti) ikinci el eski manuel lensleri tavsiye ederim. Turkiye de ikinci el piyasasi konusunda bilgim yok ancak avrupa da cok uygun fiyata ikinci el 60-70 li yillardan kalma lensler bulunabiliyor. Zira bu aralikta depth of field cok genis oldugundan otomatik focus a gerek duymadan lensin uzerindeki netleme halkasinin uzerinde yazan rakama bakarak yaklasik bir odaklama yapilabilir.

    Ornegin benim bir samyang 8mm balik gozu manuel bir lensim var. Hic kadraja bile bakmadan sadece lensin uzerindeki odaklama mesafesine bakarak netcekimler yapabiliyorum. Son derece de kaliteli bir lens.

    benzer nikon lensin 1/3 fiyatina hem de…

    Tek sikinti olabilecek sey, dusuk seviye makinelerde makine icindeki pozlama algilayicisi otomatik calismiyor ancak deneme yanilma ile bunu da cozebiliyorsunuz, ust seviye makinelerde de manuel lensler ile otomatik pozlama yapilabiliyor.

  5. Ahmet Demir

    Bu yazı Türkiye için hayal dünyasını ifade ediyor.bu yazıdaki ekipmanlar acaba kaç tl? Böyle setleri olan kaç fotoğrafçı var yazıdan anladığım ekipmanın varsa fotoğrafçısındır

    • Genel olarak iyi fotograf cekmek icin iyi ekipman sart degil soylemine katiliyorum. Ancak dugun fotografciliginda durum biraz farkli. Tabii yorumlarda cok guzel bahsedilmis olan sipsak masa fotografciligindan degil Jerry ghionis, cliff mautner gibi dugun gununu hazirliklardan baslayarak bir hikaye anlatircasina, album odakli, anne babanin gelini damada verirkenki goz yaslari gibi en onemli anlariyla, gelini kendini o gune kadar hic gormedigi kadar guzel gostererek, sanatsal bir bakis acisiyla ceken tarzdan behsediyorum. Zira bu tarz anlarin tekrari yok, goz acip kapayincaya kadar oluyor, yakaladiniz yakaladiniz. Genelde cok kotu isik kosullarinda,ortam-isik-model uzerinde cok az kontrolunuz var. Hersey cok hizli gelisiyor, tam bir kaos, normal bir photo seansinin 10 defa hizlandirilmis hali gibi. Iste bu tempoda hic bir ozel ani kacirmayayim, dugunde on-camera flashiyla giris seviye makinesiyle fotograf ceken gelinin remzi enistesinden daha kaliteli, kotu isik kosullarinda iyi resimler cekeyim diyorsaniz, guvenilir hizli pro ekipmana ihtiyaciniz var. Hiz cok onemli, gozunuzun onunde o cok ozel anlar yasanirken, ben menuye gireyim de pozlama seysi, yok ISO … hay allah oldu da bitti masallah gecmis olsun. Genelde bu tarz dugun cekimlerinde 1 gecede binlerce fotograf cekiliyor, birbirinden son derece farkli cekim senaryolari var, ve hepsi teknik olarak farkli isik, lens secimi gerektiriyor. Giris seviye bir makine ve kit lens ile o fotograflarin %80 ini cekemezsiniz ne yazik ki. Yine arada iyi isik kosullari varsa, gelini yakindan taniyorsaniz size 3-5 dakikasini ayiriyorsa, yine yorumlarda bahsedildigi gibi 1-2 guzel portre cekebilirsiniz. Meshur bir dugun fotografcisinin su tarz bir yorumunu okumustum: dugun fotografciliginda her tarzi bulabilirsiniz, spor, portre, moda, sokak, life-style, macro, coluk cocuk-aile, photojournalism (turkcesini tam bulamadim kusura bakmayin) vs, malum her tur fotografcilik da farkli ekipman istiyor.

      Iyi ekipman iyi fotografci yapmaz, ama kotu ekipman ne istedigini ne elde edebilecegini bilen iyi fotografci icin her zaman engel teskil eder diye dusunuyorum.

      • Ahmet Demir

        O zaman sn 7 kare çeken bi makine ile herkes o anlatı yakalar iso vs uğraşmak gereksizse o an zor oluyorsa al P moduna bas. Gitsin Pro olmak kolay görünüyor

        • filmkoparan

          Her bir kare icin 7, 1000 yerine de 7000 tane mi cekecen? O isin olmayacagina dair kendimce birsuru sebep soylerim. Ama o ekipman sadece alan derinligi ve isik icin alinacaksa o kadar para vermeye karsim.
          Insan fotografi cekmeyi seven biri olarak yuksek seviye bi lens alacaksam optik kalitesi ve hizli af’ye olanak saglamasidir.
          Ayni sekilde iyi bi govde de netleme noktasi coklugu ve basarili iso performansi icin para oderim.

          Noktalama icin kusura bakmayin telefondan yaziyorum

        • evet guzel konuya degindiniz en ust seviye pro govdeler 11-12FPS cekim yapiyor ve gavurlarin “spray & pray” dedikleri biseyler oldugunu gorunce makineyi dogrult ve basili tut illa ki iyi bisey yakalarsin mantigi da bir noktaya kadar mantikli. Ama yine de Henri Cartier-Bresson’ un meshur “decisive moment” fotografi gibi o “ANI’ yakalamak yine sansiniza kaliyor, yine de kacirma ihtimaliniz var. Hele 11FPS gibi bir makineniz yoksa daha da dusuyor sansiniz. Tam iki karenin arasina dusebiliyor o an. Bir de her cekeceginiz kare icin 20 fotograf cekmek demek hafiza kartlariniz cabuk dolmasi ve post processing zamaninizin cok artmasina neden oluyor. Yine Joe Buissink dan ornek vericem, surekli mod yerine single modda cekiyor ve o “AN” i gordugu anda kendisi cekmeyi tercih ediyor.

          Benzer bir endisede fotografciligin yerini gelecekte cekilen videolardan cikartilan resimlerin alacagi konusunda ( http://fstoppers.com/can-video-ever-replace-or-kill-photography ). Gunumuz 4K (~8MP) 24 – 300 FPS cekebilen makineleri ile bazi denemeler yapmislar. Sikinti post-processing isleminin cok uzun olmasi.

  6. Düğün,Nişan,Gösteri,Tatil gibi gittiğim yerlerde ücret karşılığında veya herhangi bir çekim yapan fotoğrafçı gördüğümde ekipmanına dikkat ederim fakat çok azında ff makina görüyorum, Keşke bütün bu işleri yapanların yukarda tavsiye edilen ekipmanları olsa.

  7. tenta1

    murat hocam
    bu gelinlikteki desenlerin çıkması ilgili bir videoda bahsetmiştiniz bir türlü bulamadım ne deniyordu bu olaya (desenlerin net bir şekilde görünmesi)

  8. Ertan

    f2.8 bir set ideal olsa da tam kare govde + yedek olarak bir APSC govde seti icin 24-105mm f4 (ya da 24-120mm f4) + 70-200mm f4 de onerebilirim. Ikinci makineyi tasimak kolay degil, hele uzerlerinde flas varken tasimak tam iskence. f2.8ler de f4lere gore agir kaliyor. Net alan derinligi yaratmak gibi ozel cekimlerde 85-100-50mm gibi genis diyaframli objektifler kullanilabilir.
    Daha ucuz set icin APS-C’ye Sigma 17-50mm f2.8 HSM OS, tam kareye Sigma 70-200mm f2.8 HSM de olabilir. 70-200′de OS yok, titresim sorununu flasla halledebilirsiniz (kolay degil ama ucuz setin yahnisi boyle olur :) ).
    Yakin cekimlerde alan derinligi kontrolu icin 24mm ya da 35mm f1.4 objektif kullanmak da bir yontem. Yakin cekimlerde gelini patates gibi cikarmamaya dikkat etmek lazim elbet.
    Objektiflerde AF-S, USM ya da HSM gibi ozelliklerin olmasi iyi olur (ozellikle dugun oncesi cekimlerde bzzzt dzzzt sesleri cok rahatsiz edici), govde-makine odak ayarlarinin yapilmis olmasi muthis onemli ve tavsiyem mumkun oldugu kadar govde ile ayni marka objektif kullanmak.
    Konuyla alakasiz ama Nikon APSC ve Canon APSC + Canon 5DMarkIII govdeler digerlerine nazaran daha az deklansor sesi yaratiyor. 5DMarkIII’un sessiz modu daha da sessiz (ve hizli). Yeni D600 ve 6D de bu konuda fena degil. D3 + D700 ile dugun cekimleri yapan bir dostum kilise torenlerinde cekim yapmak icin D600 aldi (D7000 de makine mi diyor :) ).

  9. hangi kalite ve standartlarla çekiyor acaba?

  10. Metin Y.

    Gövdelere, lenslere,P moduna,M moduna v.s. fazla takılmayın. Biraz klasik olacak ama fotoğrafı fotoğrafçı çeker makina sadece araçtır. Yani demem o ki bu iş de her işte olduğu gibi yetenek işi. Vermeyince mabut ne yapsın mahmut ? :)

    100 tl’ye internetten aldığım Helios marka 50mm f.2 lensle (sanırım 20 yıllık falandı) bile çok güzel sonuçlar aldım. Nasıl mı? Gelinle Damat çok güzellerdi, hava harikaydı, mekan harikaydı…v.s. Önemli olan uygun koşulların bir araya gelmesi…

    Not: Sadece denemek için çekim yaptım, bu işten para kazanmıyorum.. amatörüm :)

  11. Perez

    Eleştiri yaparken bence kantarın topuzu kaçırılıyor
    Fotoğrafçının ne modunda çektiği sadece o fotoğrafçıyı ilgilendirir makinanın üzerinde bulunan bir ayarı kullandı diye bu durum onu küçültmez.
    Özellikle düğün fotoğrafçısının görevi bir insanın hayatında belkide 1 defa yakalayacakları anıları net olarak belgelemektir
    Ama bizde her olaya sanatsal açıdan bakılıyor.Düğünün sanatsal bir tarafı yoktur.Eğer düğün sahibinin yeteri kadar bütçesi varsa zaten o gün için senaryolar yazılır.Gelinin evine sabahtan bir ekip,damatın evine sabahtan bir başka ekip gönderilir.Gelin damat özel fotoğrafları stüdyoda yada özel bir mekanda çekilecekse oralar hazırlanır para kazanmak açısından gelin-damat ve davetliler kareye girdiği anda çekilmeye çalışılır ve beğeni paraya veren insana aittir başka bir fotoğrafçıya değil

    Hangi fotopğrafçı en iyi lenslerle,en iyi gövdelerle fotoğraf çekmek istemez? Ama yaptığınız işten kazancınızla doğru orantılıdır bu malzemeler.100 dolar kazanılacak bir işe kimse 30 bin dolarlık malzemeyle gitmez,varsa bile riske atmaz.Ferrari ile taksicilik niye yapılmıyorsa ucuz işlerde pahalı malzemeler ondan kullanılmaz

    • Anonim

      cok doğru ferrari ile taksicilik yapanlara gülüyorum hemde acıyorum.. sen bin tl ye paket sat o çekime 24 70 mark 3 götür yok yaaaa bizim türk insanlarınada pahalı gelir bin tl heleki internet ortamından gelen birisiyse vay halinize sadece makinayı kiralayın daha karlı çıkarsınız…. bin tl nin 400 tl si albüm masrafı 100 tl yol masrafı bide yardımcı 100 de ona ne kaldı 400 tl makinayı bu şekilde kiraya verseniz 500 e zaten kiralarsınız kimse ölücülük yaparak on numara bir ekipmanla on numara bi fotorafçı beklemesin o dediğiniz ekipmanları yalıda saraylarda kullanıyorlar minimum paket fiyatıda 2000 euro 4 bin tl yaniiii boşa heves yapmayın bu ekipmanla türkiyede bu iş yapılmaz enayi gibi hiisediyor bizim insanlarımız bu parayı verince ha yapanlarda var onlarda mark 3 ü otomatiğe alır neden fulu cıktığını bile anlamayan tiplerin eline düşersiniz :)

  12. Canon’un 40 mm 2.8 lensini tavsiye ederim. Bu pancake lens canon un en hafif, en ince modeli, dolayısı ile kullanımını cok kolay. oldukça keskin. Video kalitesi de fotoğraf kadar iyi. En önemli avantajı da ucuz olması. Tavsiye ederim. Son yuklediğim fotoğrafların cogu 40 mm ile cekildi.
    http://ufuksarisen.com/

  13. ahmet

    http://www.sahibinden.com/ilan/alisveris-fotograf-kamera-lens-filtre-nikon-85mm-f1.8g-af-s-nikkor-sifir-kutusunda-1150tl-144413669/detay/
    bu kullanıcının satısları gayet uygun
    mesela Nikon AF-S 85 mm f/1.4G : 5950 TL(2000 dollar)
    Nikon AF 85mm f/1.4: 3350 TL( 2300tl)
    Canon EF 85 mm f/1.2: 6500 TL(2000 dollar
    Canon EF 85mm f/1.8: 1150 TL (950tl)
    diger lenslere de buradan bakmak lazım

  14. Nubeg

    Benim kanaatimce burada yazılan makale son derece aydınlatıcı ve düzgün örneklenmiş. Lens seçimleri ise gayet doğru yapılmış. Tabi’ki de ufak tefek eksiklik veya gözden kaçma olabilir ancak bunu doğrulamak için düğün fotoğrafçılığında uluslararası kabul görmüş fotoğrafçıların web sitelerinde kullandıkları ekipmanları görebilirsiniz.

    Bir çok fotoğrafçı bilgi vermekten kaçtığı için yazmasada sık sık bilgisine başvurduğum ve Türkiye’den örnek olması için http://www.handekarayaka.com/sss.htm adresindende okuyacağınız gibi Hande hanım çekimlere en az 4 farklı lensle ve asistanıyla gitmektedir. Yedek makine kesinlikle zorunlu bir durum zira bir kez başınıza kötü durum geldimi telafisi çok zordur.

    Burada dikkat edilecek şey aynı aralıktaki ve özellikteki lenslere gereksiz harcama yapmamaktır. Bu işe yeni başlayanlar ise bir seviye daha düşük ekipmanla başlayıp bir an önce tam profesyonel ekipmanlara geçmelidir. Çekim sayısına göre bir ila iki yıl içinde ekipmanlarınızı yenilemeniz gerektiğinide unutmayın lütfen. Yani ucuz bir iş olarak bakmayın bu işe :)

  15. GÜRKAN EMECAN

    Merhabalar, gayet iyi yazılmış bir yazı… Lens seçimlerine ben de katılıyorum. Ancak sormak istediğin şudur.. Acaba bu memlekette nikon ve canon dışında başka marka yok mudur..? Örneğin Sony’nin iyi makinası yok mudur ya da olympus’un ii makinası yok mudur, ya da fujifilm’in iyi makinası yok mudur.? Gönüllü marka tanıtımının gerekçesi nedir.?
    Saygılar,
    Gürkan Emecan

    • Maalesef canon ,nikon lens ve aksesuarlarından başka sonuca gidebileceğin lens yoktur, Olursa şans olur, diğer sonuçlara gitmek için bu makinaların lens kombinasyonlarını kulnaman gerekir..


Mesaj gönder »

 

Konu Başlıkları »


Mesaj Panosundan »

Bizi Takip Edin E-posta bülteni RSS Facebook Twitter Delicious Photoshop