Doğru odaklama teknikleri

Yazı İçeriği:

Bu yazımızla aşağıdaki soruların cevaplarını öğrenmiş olacaksınız.

  • AF sistemi nasıl çalışır?
  • Odaklama modları ne işe yarar?
  • Yeniden kadrajlama nasıl yapılır?
  • MF/Manuel odaklama nasıl kullanılır?
  • AF sistemini şaşırtan durumlar ve çözümleri?

Hatalı odaklama Odaklama yapmak, fotoğraf çekerken dikkat edilenler arasında genelde en arka planda kalan konudur. Kompakt kullanıcısı olsun, DSLR kullanıcısı olsun çoğu kişi odaklama işine karışmaz, kontrolü tamamen fotoğraf makinesine bırakır. Eğer çektiğiniz fotoğraflarda çekmeye çalıştığınız konu bulanık çıkarken fotoğrafın başka bölümleri net çıkıyorsa, yazımızı dikkatli bir şekilde okumanız ipleri elinize almanıza yardımcı olacaktır.

Fotoğraf için doğru pozlama ne kadar önemliyse, doğru odaklama da o kadar önemlidir. Yukarıdaki fotoğrafta olduğu gibi çekmeye çalıştığınız konu yerine odaklama konunuzun arkasındaki veya önündeki başka bir nesneye odaklama yaparsa fotoğrafın kullanılabilirliği kalmaz. Bazı durumlarda senaryo bu kadar kolay da olmayabilir. Futbol oynayan çocuğunuzu veya kalabalık içerisinde poz veren sevgilinizi çekmeye çalışırken onların bulanık çıkmasını elbette istemezseniz. Yani odaklamanın önemini bilmek için pro fotoğrafçı olmaya gerek yok. Elbette çekimlerinizi sadece hobi olarak yaptığınız için hatalı odaklama nedeniyle başınızı duvarlara vurmazsınız ama çekici kareler için olmazsa olmazdır doğru netleme. Peki makinenizin bu işi nasıl yaptığını ve sizin ona nasıl müdahale edebileceğinizi biliyor musunuz? Gelin, hep birlikte öğrenelim.

Otomatik Netleme (AF) Modları

Günümüzde hemen hemen tüm dijital fotoğraf makineleri tek bir düğmeye basmanızla otomatik odaklama işini sizin yerinize yapabilirler. Kaliteli AF sistemleri lens elemanlarını insan gözü ve eline göre çok daha hızlı bir şekilde doğru konuma getirebilirler yani doğru odaklama yapabilirler. Bu özellikleri sayesinde AF sistemleri özellikle spor, belgesel, moda fotoğrafı çekenler ve tabi ki gözleri çok iyi görmeyenler için çok değerli bir özellik haline gelir. Günümüzde hemen hemen tüm DSLR modelleri 2 ana AF moduna sahiplerlerdir: ‘tekil-servo’ (İng:’single-servo’) ve ’sürekli-servo’ (İng:’continuous-servo’).

  • Tekil-servo: Portre, manzara gibi konunun hareketli olmadığı çekimlerde kullanılması gereken AF modudur. Deklanşör düğmesine yarım basarak odaklamayı yaparsınız, makineniz görüntülü veya sesli olarak odaklama yapıldı sinyali verir ve deklanşöre tam basmanızla fotoğraf çekilir. Bu mod için odak öncelikli (İng: ‘focus priority’) mod da denir çünkü odaklama oldu sinyalini almadan fotoğraf çekemezsiniz.
    Tekil-servo kullanılarak çekilmiş bir portre. Ekipman: Sony Alpha 500, SAL1855 EXIF: 55mm, 1/160, f/8, ISO200,

    Tekil-servo kullanılarak çekilmiş bir portre. Ekipman: Sony Alpha 500, SAL1855 EXIF: 55mm, 1/160, f/8, ISO200,

  • Sürekli-servo: Hareket eden nesneleri takip etmek için geliştirilmiştir. Yarım basılan deklanşör düğmesi ile yapılan odaklama, deklanşör düğmesine tam basılmadan sürekli yenilenir. Bu modda konuyu seçilen odak noktalarında tutmak gerekir (tüm odak noktaları etkinse takipte hepsi birden görev yapar). Tekil-servonun aksine herhangi bir anda çekim yapılabilir ve bu nedenle serbest bırakma öncelikli (İng:’release priority’) mod olarak bilinir. Pro DSLR modellerini üstün kılan özelliklerden biri de sürekli-servo modlarının diğer modellere göre daha hızlı ve kararlı olmasıdır. Bunda sürekli-servo’nun daha gelişmiş hali olan öngören AF (İng:’predictive AF’) sisteminin payı büyüktür. Bu sistemde nesnenin hareket davranışı izlenir ve örtücü sistemin açılması anında odaklama mesafesinin ne olacağı öngörülür.
    Ekipman: Canon EOS 5D, Sigma 70-200/2.8 EX DG Macro HSM EXIF: 200mm, 1/4000, f/5.6, ISO 400

    Sürekli-servo modunda çekilmiş bir spor karesi. Ekipman: Canon EOS 5D, Sigma 70-200/2.8 EX DG Macro HSM EXIF: 200mm, 1/4000, f/5.6, ISO 400

  • Değişken AF: Duruma göre tekil-servo ve sürekli-servo arasında geçiş yapan AF modudur. Odaklama öncelikle tekil-servo modunda yapılır ve odaklanan nesne hareket ederse sistem sürekli-servoya geçer.

markalara_gore_af_isimlendirmesi

Odaklama Teknikleri

Odağı her zaman tam olması gerektiği yere denk getirmek, bas ve çek tarzından ziyade fotoğrafçının da işin içine dahil olmasını gerektirir çünkü AF sisteminin hızı ve hassaslığı kameradan kameraya ve koşuldan koşula çok değişiklik gösterir. AF sistemi de her türlü elektronik/mekanik sistem gibi hata yapabileceğinden, sistemin işleyişini bilmek ve hataya düştüğü durumlarda müdahale etmek gerekebilir. Odaklama yaparken AF modunun yanı sıra önemli olan bir diğer konu da odaklama noktalarının nasıl kullanıldığıdır. Her DSLR modelinde bu odaklama noktalarından en az bir tane vardır ve sistemin yapısına göre bunların tümü ya da bir kısmı odaklama görevine atanabilir. İşte bizim için önemli olan bu odak noktalarından birini seçip, makineye sen bu noktaya odaklanan, diğer noktaları işe karıştırma diyebilmektir.

Soru: Odak noktası nedir?
Cevap: Odaklama sisteminin odaklama yaparken kullandığı nokta ya da bölgedir. DSLR fotoğraf makinelerinde optik bakaçtan baktığınızda görebileceğiniz (kimi modellerde görünmeyebilir), odaklamanın yapıldığı anda kırmızı şekilde yanan noktalardır. Aşağıdaki animasyonda her kırmızıya dönen simge, 1 odak noktasını göstermektedir. Kompakt makinelerde ise LCD’ye baktığınızda odaklanan bölgede yeşil bir dörtgen çıkar. Bunlara odak noktası diyemesek de odak bölgesi diyebiliriz :)

odak_noktasi_secimi

Her DSLR bu odak noktalarından hangilerinin kullanılacağını seçme kararını kullanıcıya bırakır. Kullanıcı isterse hepsini seçebilir, isterse de sadece birini seçebilir. Kimi makineler bunları guplar halinde seçmeye de izin verir.

  • Ne zaman tüm noktaları seçeriz? Makinenin sahip olduğu tüm odaklama noktalarını etkin kılmak istediğimizde. Ama bu sayede kontrol makineye geçer ve odaklama hataları oluşabilir.
  • Ne zaman tek nokta seçeriz? Odaklama hızını arttırmak istediğimizde yani konumuzu bu odak noktalarından birine oturtmuşsak onu seçeriz. Böylece sistem o noktanın olduğu bölgeye yoğunlaşır.

Odaklama konusunda dikkat etmeniz gerekenleri soru-cevap şeklinde sıralayalım.

Soru: Neden tüm odak noktalarını seçmiyorum?
Cevap:
Tüm odak noktalarını aynı anda etkin hale getirirseniz makine odaklama anında kendine göre en uygun olan noktaya odaklama yapar ve bu biraz zaman alabilir. Yavaşlık da tek problem değildir ne yazık ki. Otomatik odaklama sistemleri odaklamada önceliği en yakındaki nesneye verirler yani siz arkadaki nesneye odaklama yapmak isteseniz de fotoğraf makineniz öndeki nesneyi odaklar.

Gece çekimlerinde makine, daha hassas olan merkez odak noktasını kullanma eğilimine girecektir ve bu tarz hatalı odaklalı kareleri daha sık göreceksiniz.

Neden tüm odak noktalarını seçmiyorum? Gece çekimlerinde makine, daha hassas olan merkez odak noktasını kullanma eğilimine girecektir ve bu tarz hatalı odaklanmış kareleri daha sık göreceksiniz.

Soru: Kontrolü makineye bıraktım ama yanlış nokta seçse de bunu düzeltemez miyiz?
Cevap:
Bu sistemde eğer odaklanan noktayı beğenmezseniz tekrar deklanşöre basarak makinenin başka bir noktaya odaklanmasını sağlayabilirsiniz. Her deklanşöre basışınızda bu süreç tekrarlanacaktır ama sabit bir konu çekmiyorsanız anı kaçırmanızla sonuçlanma ihtimali pek de az değildir.

Soru: Tamam, bu sistem yavaş ve tam olarak güvenilir değil. Daha iyi yöntem nedir?
Cevap:
Konunuzun bulunduğu yerdeki odak noktasını seçmeniz ve sadece onu kullanmanız.

Soru: Makinem sadece 3 odak noktasına sahip ve çekmek isteğim konum sahnede bu noktaların dışında bulunuyor! Ne yapmalıyım?
Cevap:
Odak kilitleme (AF kilitleme) ve yeniden kadrajlama tekniğini uygulamalısınız.

Odak kitlenerek, yeniden kadrajlanmış bir kare.

Odak kitlenerek, yeniden kadrajlanmış bir kare.

Yeniden Kadrajlama Bu noktada, odaklama teknikleri içinde önemli bir yere sahip olan yeniden kadrajlamaya değinmeliyiz. Yeniden kadrajlama yöntemi her zaman kullanabileceğiniz çok basit ve etkili bir yöntemdir. Nasıl yapılır?

  1. İstediğiniz odak noktasını manuel olarak seçin.
  2. Odaklamayı yapmak istediğiniz nesneyi o odak noktasına getirin.
  3. Deklanşöre yarım basarak odaklamayı gerçekleştirin ama kesinlikle tam basarak fotoğrafı çekmeyin, parmağınızı deklanşör düğmesinden çekmeyin de.
  4. Şuan odaklama konunuzda. Tek yapmanız gereken, kadrajınızı, konunuzu olmasını istediğiniz yere gelecek şekilde yeniden düzenlemek.
  5. İstediğiniz kadrajı oluşturduğunuzda deklanşör düğmesine tam basarak çekimi tamamlayabilirsiniz.

Burada çoğunluğun zorlandığı nokta 3-4 arasındaki geçiş oluyor ama biraz pratik yaparak bu yöntemi kolaylıkla pekiştirebilirsiniz ;)

Soru: Yeniden kadrajlama gerçekten de pratikmiş, peki hiç mi götürüsü yok?
Cevap:
Getirisinin yanında götürüsü de mevcut. Kadrajı yeniden oluşturduğunuzda netleme noktasının yerini de kaydırmış oluyorsunuz. Bu nedenle bu yöntemin kullanılmasına karşı olanlar var ama profesyonel fotoğrafçıların da uyguladığı bir yöntem ve çok sığ alan derinlikleri dışında soruna neden olmayacaktır. Çok sığ alan derinliklerinde keskinlikte bir düşüş yaşayabilirsiniz.

Bu kadar sığ alan derinliğine sahip bir karede odağı kitleyerek, yeniden kadrajlamak odaklama da belirgin kaymalara neden olabilir.

Bu kadar sığ alan derinliğine sahip bir karede odağı kitleyerek, yeniden kadrajlamak odaklamada belirgin kaymalara neden olabilir. Ekipman: Canon EOS 5D, Carl Zeiss Sonnar 2.8/85+Olmypus G-Zuiko 3.5/28

Soru: Yeniden kadrajlama ne tip fotoğraf çekimlerinde kullanılıyor?
Cevap:
Eğer odaklama yapmak için aceleniz varsa hemen hemen her türlü çekimde kullanabilirsiniz. Ben portreden, konser çekimine her türlü çekiminde bu yöntemi kullanıyorum.

Odak kitlenerek, yeniden kadrajlanmış bir konser karesi.

Odak kitlenerek, yeniden kadrajlanmış bir konser karesi.

Soru: Elimden geldiğince bu yöntemi kullanmadan, kendi odak noktamı seçerek çekim yapıyorum ama merkez dışındaki noktalar odaklanmakta zorlanıyorlar. Ne yapmalıyım?
Cevap:
Tüm odak noktaları arasında en hassas olanı merkez odak noktasıdır. Eğer diğer odak noktaları nesneye odaklanmakta zorlnıyorsa veya hiç odaklayamıyorsa o zaman merkez odak noktasına geçerek çekimi yapmalısınız. Bu özellikle az ışıklı ortamlarda çok sık karşılacağınız bir durumdur. Merkez odak noktasını seçerek bunun üstesinden gelebilirsiniz.

Soru: Merkez odak noktasını seçtim ama hala odaklama yapamıyorum :(
Cevap:
Bunu çözümü için birkaç yöntem var. Kolaydan zora doğru sıralayalım:

  1. Dahili ya da harici flaşını açın. Makine odaklama yardımcısı olarak flaşınızı kullanacak. Arka arkaya gözü köredeci flaş ışıklarına hazırlıklı olun :)
  2. Eğer hızlı olmayan yani f değeri büyük (f/6.3 gibi) bir değişken odak uzaklıklı lens ile çekim yapıyorsanız lensin odak uzaklığını biraz düşürerek tekrar deneyin. Odaklama geçekleşene kadar odak uzaklığını düşürün. Odaklama gerçekleştiğinde odak uzaklığını arttırın yani zum yapın. Bu davranış lensten lense çok değişiklik gösterir. Bu soruna sahip bir lens kullanıyorsanız biraz zaman ayırıp lensinizin davranışını öğrenin. Eğer bu kadar çile çekilmez diyorsanız masraf yapıp daha düşük f değerine sahip yani daha hızlı bir lens almalısınız ;)
  3. Yukarıdaki ilk 2 madde de sorununuzu çözemediyse, geriye kalan tek yok lensi manuel odaklama (MF) ile kullanmak olacak.

Soru: MF nedir, ne zaman kullanılır?
Cevap:
MF, otomatik odaklama yerine sizin elle odaklama yapmanızdır. Lens ve/veya gövdeden AF/MF anahtarlarını kullanarak sistemi MF moduna sokmalısınız. Bundan sonra optik bakacı kullanarak odaklamanızı elle yapabilirsiniz. Daha hassas bir netleme için canlı önizleme yöntemini de tercih edebilirsiniz. Kimi durumlarda da özellikle net olmayan bir kare elde etmek isteyebilirsiniz ki bu durumda da MF kullanmalısınız.

MF kullanılarak çekilmiş bir kare. Ekipman: Canon EOS 5D, Carl Zeiss Jena Pancolar 50/1.8 (M42, MF) EXIF: 1/160, f/5.6, ISO100

MF kullanılarak çekilmiş bir kare. Ekipman: Canon EOS 5D, Carl Zeiss Jena Pancolar 50/1.8 (M42, MF) EXIF: 1/160, f/5.6, ISO100

Soru: MF kullanıyorum ama netleme yapamıyorum!
Cevap: MF kullanmanın en zor tarafı doğru odaklama yapmaktır. Bu özellikle alan derinliğin sığlaştığı tele lens ve/veya açık diyafram kullanımında kendini gösterir. Kimi fotoğraf makinelerinde optik bakaçlar yeterince büyük değildir bu nedenle doğru odaklama imkansızmış gibi görünebilir ama bunu iyileştimek için uygulanabilecek yöntemler mevcut:

  • Eğer AF lensinizi MF olarak kullanıyorsanız odaklama ışıkları hala etkin olacağından işiniz aslında çok da zor değil, odaklama anında ışık/ses sinyalini bekleyin.
  • Optik bakaç görüntüsünü büyütmek bir diğer yöntem olabilir ama bunu için bakaç lastiğini çıkartıp, oraya ek bir büyütücü takmanız gerekir. Piyasada tüm kadrajı görmenize izin veren 1.2x gibi büyütücüler olduğu gibi 2x yakınlaştırma sağlayıp kadrajın kenarlarını gösteremeyen modeller de mevcut o yüzden almadan önce dikkatli olun.
Sayfalar: 1 2 3

“Doğru odaklama teknikleri” ile ilgili okuyucu mesajları

  1. osman özkol

    Yazı dizinizden çok faydalandım.Emeği geçen arkadaşlara teşekkür ediyorum.

  2. Mikdat Besni

    İyi ki varsınız…

  3. Ertan Ozturk

    bir ipucu vereyim ama kimseye soylemeyin:
    eger makinenizde AF-ON dugmesi varsa (Canon’da boyle, Nikon’u bilmem) netlemeyi cekim dugmesinden alip bu dugmeye alin, boylece netlemeyi bu dugmeyle, cekimi shutter dugmesiyle yaparsiniz. hemen tum profesyoneller bunu kullanir. tonla avantaji var
    - ornegin bu dugmeyle netleme yapip USM lenslerle aninda manuel netlemeye gecebilirsiniz. elinizin surekli shuter dugmesinde olmasindan daha rahat
    - ornegin bir konusmaci veya mikrofonda sarki soyleyen birini cekiyorsunuz. AF-ON ile netleyip istediginiz kadar fotograf cekin. yeniden netlemeniz gerekirse dugme orada :)
    - ornegin kalabalik icinde birini cekeceksiniz. netlemeyi AF-ON ile yapin, araya biri girerse bu dugmeyi birakip cekmeye devam edebilirsiniz. netleme shutter dugmesine bagli olsaydi makine surekli netleme yapmaya calisacagindan ya cekemezsiniz ya alakasiz kisiler cikar fotografta
    - makro veya su altinda cekim yapanlar icin de cok yararli
    50D ve 5dmarkII’de bu dugme var, eski modellerde * dugmesi bu ise yariyordu saniyorum
    ama kimseye soylemek yok :)

    • halilsen

      500D’de de bildiğim kadarıyla AF-ON yok ama AF-Lock tuşu var yine aynı “*” tuşu… bu tuşa basıp Odakalamayı sabitledikten sonra istenilen kadar fotoğraf çekilip gerektiğinde yeniden odak yapılıp (ki bunun için AF-Lock’u kapatıp odak yapıp, yeniden AF-Lock’u açmanız gerekiyor) istediğiniz kadar fotoğraf çekebilirsiniz… Anladığım AF-ON gayet yararlı bir tuşmuş… Ah ah keşke 50D alsaymışım :p

      • Bu makineden makineye değişiklik gösreren bir durum ki 450D de bana garip gelmişti. Ben klasik metodu kullanıyorum yani sadece deklanşör düğmesini. NE de olsa fotoğrafı çekmek için illa oraya basacaksınız gene :)

        • tabi o tusla rahatsaniz sorun yok
          elinizi dugme uzerinde tutmak bazen sorun oluyor. ornegin yeniden kadraj yaparken bile AF-ON tusu cok yararli. netlemeyi yap, sonra istedigin kadar cek

          • Erkan

            Evet güzel bir ayrım noktasına gelmiş durumdayız sanırım. Deklanşör düğmesine bastığımızda hem odak hem de pozlama kilitleniyor. AF-on tuşu ile sadece odak kilitliyoruz, pozlamayı değil. Böylelikle sahnedeki ışık değiştikçe hatalı poz değerleri ile çekim yapma olasılığımız kalmıyor diye algıladım.

            Sadece deklanşör ile yapılan kilitlemede ise aynı zamanda pozlamayı da kilitlemiş olacağız ve özellikle konser gibi ışık miktarlarının sürekli değiştiği durumlarda bu sefer de hatalı pozlama problemi ile karşılaşmış olacağız.

            Yanlış mı düşünüyorum?

  4. Kubilay Demirtaş

    Anlatım ve örnekler çok başarılı . Teşekkürler Yalçın

  5. Yalçın Bey, kapalı havalarda gri gökyüzü de aynı etkiyi yapar mı? Yani odaklama da problem çıkarır mı?

  6. obican

    Ufak bir nokta, bazı objektiflerde zoom yapmanız odak noktasını değiştirebilir. Her lenste olacak diye bir durum yok, ancak bazılarında oluyor. Zoom girip netleme yapıp geniş açıya dönerseniz netlik bozulabilir, aklınızda olsun.

    Çok güzel bir yazı olmuş bu arada, elinize sağlık.

    • zoom yapinca netleme noktasi degismeyen lenslere parfocal deniyor
      http://www.rogercavanagh.com/helpinfo/30_parfocal.stm
      zoom yapinca netleme noktasi degisenlere varifocal deniyor. bu tip lensi yapmak daha kolay o yuzden ureticiler “aman benim lensim parfocal olsun” diye ugrasmiyor

    • Ben bunu 5D + Sigma 28-300 ikilisinde kullandım ki lensin 300mm’deki diyafram değeri f/6.3 ile makineyi de zorlar seviyede. Uyguladığım sistem sadece zum yap netle, zumu daralt çek değildi, sanırım yazıda örnek kullanımı vermek daha doğru olacak.
      1) 300mm’deyim ve lens odaklama yapmamakta ısrar edip, gidip geliyor.
      2) 200mm seviyesine çek odaklamaya çalış, odaklama olmuyorsa odak uzaklığınıdaha da düşür ta ki lens netleme yapabilsin.
      3) Odak uzaklığını biraz daha büyüt, netleme yap
      4) Odak uzaklığını biraz daha büyüt, netleme yap…

      Yani adım adım, alıştıra alıştıra odaklama yapmak etkili oluyor. Sigma’yı düşük ışık, büyük odak uzaklığında bu şekilde kullanmıştım ama biraz acı verici bir tecrübe olduğunu itiraf ediyorum :)

  7. Merakli

    ‘Cross-type’, yatay/Dikey algılayıcı, f/2.8/f/5.6 algılayıcı gibi şeyler duyuyorum, bunlar da ne oluyor acaba?

  8. Yavuz BAHÇEKAPILI

    Cross type sönserler odaklamayı daha hassas ve hızlı yapmaya yararlar ve odak noktaları bu sensörleri kullanabilirler. Bazı makinelerin tüm odak noktaları cross type özellikli olabilirken bazı makinelerde bir kısım odak noktalarında bu özellikler vardır ki genelde bu merkez odak noktası ya da merkez odak noktasına yakın odak noktaları olur. Merkezden uzaklaştıkça odak noktalarının algılama kapasiteleri düşer.

    Örneğin Nikon D300.de 51 AF noktasının 15.i cross type sensördür. Pentax K10D.den itibaren tüm odak noktalarında (genelde 11 AF noktası vardır) cross type sensör kullanır. Keza Canon 40D yine tüm 11 AF noktası cross type.dır. Benim kullandığım Sony A700.de sadece merkez odak noktası dual cross type özellikle ancak f/2.8 ya da daha hızlı bir lense ihtiyaç duyuyor. Bazı makinelerde cross type sönserlerin çalışması için f/5.6 diyafram yeterli olmaktadır.

  9. Yavuz BAHÇEKAPILI

    Düzeltme : Canon 40D 9 AF noktası sunuyor. Merkez dahil tüm AF noktaları f5.6 ve daha hızlı lens kullanılması durumunda aktif cross type çalışıyor. Ayrıca merkez AF noktası f2.8 ya da haha hızlı bir lens kullanıldığında ayrıca daha hassas çalışıyor.

  10. Ertan

    standart focus sensorleri (genelde) dusey kontrast farkina bakip netleme yaparlar, cross type olanlar hem dusey hem yatay kontrast farkina bakarlar

  11. Alev Kaplan

    Tam aradığım gibi bir anlatımla bilgilendirme için teşekkür ederim.
    Emeğinize sağlık.Saygılar..

  12. seçkin

    merhaba, .çok anlaşılır bi yazı olmuş inanın baştan sona kadar okudum, makinem elimde her yazanı uygulamaya çalışıyorum, yalnız amatör lüğümden kaynaklı bi sıkıntı var..

    tek bi noktaya odaklama yapmaya çalışıyorum yani o noktalardan birini nasıl seçeceğimi bilmiyorum, manuelde odaklamam, ama nasıl seçicem odaklamak isrtedğim noktayı..yardımcı olursanız çok sevinriim..

    • Fotoğraf makinenizin marka ve modelini paylaşırsanız yardımcı olmaya çalışayım ;)

    • 1) Gövdenin arka sağ üstünde [*] ın yanındaki düğmeye basıyorsun, vizöre baktığında seçili olan AF noktasının kırmızı yandığını göreceksin.
      2) İkinci adımda yapman gereken sadece yön tuşlarını kullanarak ya da ayar tekerini çevirerek istediğin noktayı seçmek.

      Eğer sadece merkez noktasını ya da tüm AF noktalarını seçmek istiyorsan [SET] düğmesine basabilirsin.

      • seçkin

        evet buldum çok teşekkür ederim, yalnız makineyi elime aldım, dediğiniz gibi bir noktayı seçip oraya odakladım, ama orayı net diğer kalan kısımların tümünü bulanık yapmadı..hepsi net oldu..

        yoksa bu modda yapabileceğim bişiy değil mi bu?

      • Halil Uysal

        Tüm odak noktaları SET tuşu ile seçildiğinde makina kendine göre odaklamayı yapıyor,bize bırakmıyor.Ama sonuçta yine bir nokta odaklama yapıyor-450d kullanıyorum-.Aynı anda birden fazla AF noktasını aktif hale getirmenin bir yolu yok mu?Örneğin bir kelebek çekiyorsun.Doğal olarak önce göze odaklanıyorsun.Ama istiyorsun ki hem göz hem de tüm kanatlar ucuna kadar aynı oranda net olsun!Bu her zaman mümkün olmuyor.Bu noktada birden fazla AF noktasının aktif olmasını arzu ediyorsun.Yanlış mı düşünüyorum?
        Selamlar,

  13. bigcruzer

    Bu siteyi iyi ki buldum. Bir yıldır, bu şekilde açıklayabilecek fotoğraf sitesi bulamamıştım. Harika. Bundan böyle DSLR kullanma konusunda hiç bir zorluğum kalmayacak. Tüm arkadaşlara teşekkürler, sevgiler. Kimselere de söylemem merak etmeyin.:)

  14. alev kaplan

    Erhan ÖZTÜRK bey demiş ki;
    bir ipucu vereyim ama kimseye soylemeyin:
    eger makinenizde AF-ON dugmesi varsa (Canon’da boyle, Nikon’u bilmem) netlemeyi cekim dugmesinden alip bu dugmeye alin, boylece netlemeyi bu dugmeyle, cekimi shutter dugmesiyle yaparsiniz. hemen tum profesyoneller bunu kullanir. tonla avantaji var
    Bu AF_ON a netlemeyi nasıl atayacağız anlamakta zorlandım..Rica etsem tekrar..
    Makinam 5 D MK II
    Deneme yaptım elim af-on da netledim şatırla çektim..sonra ki çekimleri de yaparken elim hala af-on da basılımı kalacak..Ki anca öyle oluyor..

    • Ertan Olacak :)
      MarkII’de C.Fn IV-1 fonksiyonunda 2. secenek benim kullandigim. Bu secenekte fokusu arkadaki AF-ON dugmesiyle yapiyorsunuz, elinizi cekseniz bile fokus noktasi siz cekimi yaparken sabit kaliyor. Her cektiginizde exposure degeri degisir. Yeni netleme icin tekrar AF-ON’u kullanmaniz gerekli. Alisirsaniz gercekten yararli birsey (USM lenslerle daha yararli).
      3. secenekte de ayni durum var, ama bu sefer exposure da kilitlenir; yani siz bir yere fokus ve exposure degerini sabitlersiniz ve istediginiz kadar cekim yaparsiniz.
      Yalcin AF-ON dugmesine gerek yok, 5D, 450D, 500D ve 40Dlerdeki (*) dugmesi de ayni gorevi goruyor
      Busra Hanim spot olcum yapanizi tavsiye ederim, sonucta orada onemli olan bebektir herhalde ve bebegin kafasi zaten spot noktasi kadar olur :)

      • alev kaplan

        Teşekkür ederim ERTAN Bey :( :))))
        Fonksiyon tuşlarını tekrar çalışmam gerekecek..
        Şu anda makinamda c-fn IV tuşundaki 2.seçenek 0-kapalı konumunda ..neyse ben biraz daha bakıp öyle size sorayım..Bu konu bana biraz karışık gelmişti zaten. Önceki makinam da 400D idi..:)) (*) tuşunu biliyorum..
        Açıklama nezaketiniz için çok teşekkür ederim..
        Sizin de 5 D MK II kullanıyor olmanız benim için bulunmaz fırsat..Tekrar teşekkür ederim..
        saygılar..

  15. büşra

    merhaba doğum fotoğrafı çekerken.. yani ameliyat ortamı ışığı, hareketli bir bebek. hangi ölçüm modunu kullanmalıyım? ya da af-on burda işe yarar mı yoksa işimi zorlaştırır mı..? çünkü tekrarı olmayan tek karelik anları yakalamam gerekiyor. en net çekimi hangi değerlerde bulabilirim?
    canon 40d 28-135 mm + 50 mm 1.8 ile

    • Yüksek ISO, düşük f değeri ile hızlı enstantane değerleri elde etmeniz gerekiyor. Burada hızlı enstantaneden kastım 50/1.8 ile titrememiş net karelere çekebileceğiniz asgari enstantane değerinden daha hızlı olanlar. Kişiden kişiye değişecek bir durum olduğu için kesin konuşmak zor. 40D ile ISO 800 ve hatta ISO 1600′e çıkabilirsiniz ama temiz, gürültüsüz fotoğraflar istiyorsanız çok yüksek ISO kullanmayabilirsiniz. Beyaz dengesi ve ek işlemler için jpeg yerien ham /raw çekmenizi tavsiye ederim.

      28-135′e bir ara sahiptim, sevdiğim bir lenstir, bol konser çekmişliğim de var ama bu ortamda düşük diyafram değerleri sizi zorlayacaktır. Gene ışık koşullarını bilmeden yorum yapıyorum ama 50/1.8′i f/5.6′ya kısıp yeterli enstantane elde edemediğinize bakabilirsiniz. Ederseniz onunla da çekim yapabilirsiniz.

      Eğer mekanda ortam ışıkları değişken değilse (muhtemelen değildir) noktasal/spot ölçüm moduna geçip konunuzun, burada bebek olacak, yüzünden ölçüm yapmak, ölçümü kitleyip çekimi yapmak yöntemini kullanabilirsiniz. Otomatik poz ölçümünü de kullanabilirsiniz ama ışık bölgesel olarak bir yerde yoğun, başka yerlerde az ise yanlış ölçümler ortaya çıkabilir. En temizi test çekimi yapıp pozlamanın doğruluğunu kontrol etmek olacaktır.

      Netleme için de göze odaklanın. Bebek hareketsizse kadrajını kurup göze yakın AF noktasını seçip odaklamanızı yapabilirsiniz . Işık durumu pek parlak değilse orta AF noktasının daha hassas olacağını düşünerek onu tercih edebilirsiniz. Odak kitleyip yeniden kadrajlama yapabilirsiniz. Teknik hakkında doğru odaklama yazımızı okuyabilirsiniz ;) Kesinlikle odakalamayı makineye bırakmayın, yanlış netleme ile hayal kırıklığına uğrayabilirsiniz.

      AF-ON benim 5D’mde yok o yüzden tam nasıl kullanıldığı konusunda yorum yapamayacağım. Ben buna bakabileceğim yeni nesil bir gövde bulana kadar sanırım kullanan biri o konuda yorumda bulunacaktır.

      • ....

        muhteşemsiniz ne diyeyim… bu kadar net ve erken yanıtlanacağını tahmin etmiyordum teşekkür ederim (;
        ben yanlış netlemelerin, kıpır kıpır kıpırdayan bebeklerin, patlak ışıkların kurbanı olmuş, fotoğraflarda en ince ayrıntısına kadar netlik arayan takıntılı biriyim..(: bir sürü eğitim almış olmama rağmen tam performans elde edemiyorum…
        hepsini birbirine karıştırdım (:
        umarım bu kez sevgili makineme sözümü geçirebilmeyi başarırım (:

        tam bir çömez modundayım şu an ama yine takıldım…
        + al focus/ al servo ? hangisini tercih etmeliyim ?

        • Doğru odaklama tekniklerinde de belirttiğim gibi AI SERVO hareketli konular için kullanılır, odaklama yapıp deklanşöre bastığınızda odaklama sistemi konuyu takip eder. ONE SHOT netleme yapılır ve netleme korunarak çekim yapılır. AI FOCUS ise ONE SHOT ile başlar, eğer konu harekete geçerse AI SERVO moduna otomatik geçerek konuyu takip etmeye başlar.

          Kıpır kıpır çocuk çekmedim hiç ama ONE SHOT ile deneyin (en keskin fotoğrafları bu modda elde edersiniz), rahat durmuyorsalar AI FOCUS kullanırsınız. Ortalıkta koşan, hoplayıp, zıplayan çocuklar söz konusu olduğunda AI SERVO kullanımı mantıklı olabilir.

  16. Merhaba Yalçın Bey
    Sze birkaç sorum olacak.
    Ben perdecilik yapıyorum ve geçenlerde model çekimleri için canon 500d aldım. 15-55 lens ile birlikte. Bu makine ile şu sorunları yaşıyorum. Şunuda belirtmekte yarar var ilk defa pro. makine kullanıyorum. ilk sorum şu gece sahile vuran dalgaları çekmek istiyorum. fakan otomatik pozlama yaptığı için sürekli lensin motoru ileri geri oynuyor odaklamayı düzgün yaptığı halde makine çekmiyor. yani resim netleşiyor çekme tuluna basınca tekrar netliği ayarlamaya çalışıyor. ve bu hep devam ediyor. bir türlü bu problemi çözemedim. ayarlarını da pek bilmiyorum. ikinicisi çok yakından çekim yapmak istiyorum fakat yine aynı problemi yaşıyorum. problem\bozuk olduğunu düşündüm ve canon satan bir fotoğrafçıya gittim aynı makineyi yine denedim. yakın çekim yaptığınızda fotoğraf nette olsa çekim yapmıyor. yani deklanşöre yarım basıyorum netliği buluyor. ama tam bastığımda tekrar bulanıyor ve tekrar netleşiyor. yinede çekim yapmıyor. bunu nereden düzeltebilirim.

    • Merhaba Caner Bey,
      Benim dayım da perdecilik işinde, onunla ilgili bir soru gelecek diye düşündüm ilk etapta :)

      Neden olabilir?
      A) Konuya çok yaklaştınız. Lenslerin belli bir asgari odaklayabilme mesafesi vardır, eğer bundan daha yakındaysanız netleme yapamaz. İleri geri gitme bundan kaynaklanır. Tek çözüm yolu biraz daha uzaklaşmaktır. Canlı önizleme ve MF kullanarak birazcık daha yakından çekim yapma imkanına sahip olabilirsiniz.
      B) Konuda netleme yapabilecek yeterli ton farkı yok. Dümdüz bir kağıda netleme yapmaya çalışırsanız, netleme yapamadığınızı göreceksiniz. Netleme sistemin çalışması için konunun çevresinden daha farklı tonda olması gerekir. Siyah renkli zeminde gene siyah renkli hafif bir kabartma çekmek istediğinizde benzer sorunu yaşayabilirsiniz de. Perde çekerken desenlilerde daha çabuk odaklama yaptığınızı göreceksiniz ki bunun nedeni de bahsettiğim ton farkından. Gece çekiminde ışık olmadığı için makine koyu renkli tonları ayıretmekte zorlanabilir, gayet doğaldır. Daha ileri seviye modeller bu konuda daha başarılı olurlar genelde. Nasıl çözebiliriz?
      1) Tripod kullanın, canlı önizlemeye (live view) geçin ve manuel olarak odaklama yapın (lensteki düğmeyi MF ye getirip, lensin ön tarfında odaklama bileziğini çevirerek elle odaklama yapın). Nereye netlediğinizi göremezseniz el feneri kullanın.
      2) AF kullanmaya devam edin ama makineye yarcımcı olur, odaklama yaptığınız noktaya ışık tutun. Odaklama yapınca odak tamam sinyali gelir, hala yarım basıyorken feneri kapatın ve tam basarak çekimi gerçekleştirin. Gece çekimi olduğundan gene tripod kullanmanızı tavsiye ederim.
      c) Işık yetersizdir. Işığın yetersiz olması B şıkkındaki durumu ortaya çıkarır. Her makinenin odaklama yapabildiği belli bir alt ılık değeri vardır bunun altında lens gidip gelir. Çözümü de bir üsttekilerle aynıdır ;)

      Umarım yardımcı olur bu açıklamalar :)

  17. Celal Altıok

    Yayınlarınızdan yararlanmak istiyorum,teşekkürler

  18. ali kemal göğüş

    Ellerinize sağlık,çok faydalandım

  19. yunus emre

    mrblar size nakadar tşk etsem azdır sitenize bugun ulaştım yaklaşık 4 – 5 aydır d80 makinam ve 18 135 lensim var ama hep auto modda çekim yapıyordum sitenizi gördükten sonra artık manuel moda geçmey karar verdim ve yeterince yardımcı ola biliceğini düşünüyorum bütün bilgiler çok değerli emeği geçen herkese teşekkürler kaleminize sağlık iyi çalışmalar

  20. Muhammet

    Merhaba,

    Birkaç gündür siteyi takip ediyorum. Birçok makalenizi okudum, videoları izledim ve gerçekten çok işime yaradı. 0′dan başlayarak bu konuda beni tatmin edecek bilgiye sahip olduğumu düşünüyorum. Birkaç gün içinde elimde olacak fotoğraf makinesi, SLR-Like olarak geçen Fujifilm S1700HD. Umarım onunla odaklama sorunları çekmem. Sorum; yarı-profesyonel bir makine için de yukarıda verdiğiniz tüyolar geçerli mi? Onunla da kaliteli odaklamalar içeren güzel resimler çekebilir miyim?

  21. ceyD

    canon eos 450d ‘de odaklamayı bir türlü beceremedim.Yarıdm edebilir misiniz?

  22. Merhabalar…yaklaşık 2 ay önce canon 5d mark II aldım..daha önce nikon kullanıyordum..Ancak makinemin ufak bir sorunu olduğunu düşünüyorum..odaklama sorunu değil, fakat odaklandığı noktanın dışında kalan (bunu tüm milimetrelerde yapıyor) alanları netsiz bırakıyor..özellikle makineyi zorlayarak bir kaç çekim yaptım, örneğin 22 diyafram ve 160 enstantane gibi..çok büyük bir değişiklikle karşılaşmadım..sorunumun büyük ihtimalle objektiften kaynaklandığını düşünüyorum(24-105)…bu makineyi büyük hayallerle aldım..ancak son zamanlarda kullanamaz oldum..hayal kırıklığı içindeyim..şimdiden çok teşekkür ediyorum..iyi çalışmalar..

  23. Ertan

    Tam kare makinelerde net alan derinliği APS-C algılayıcı modellere göre daha dar oluyor, belki durum budur.

  24. Uygar

    1 yıldır takip ettiğim bir site çok faydalı bilgiler var bunun için öncelikle teşekkür ederim
    benim sorum biraz farklı ama sonuc olarak netlik veya keskinlik beni tatmin etmediği için buraya yazmaya karar verdim
    her lensin en keskin oldugu değerler vardır bu genelde 5.6 8 veya 11 cıvarında oluyor
    2.8 sabit diyaframlı zoom lensler genelde 2.8 de keskinlik dusuk oluyor buraya kadar tamam
    elimdeki tamron 28-75 2.8 lensle cektigim 2.8 f degerındekı portrelerden ziyadesiyle memnunum genelde konuya maximum 2 metre mesafeden 50-75mm degerlerınde 2.8 f acıklıgında cektigim kareleri %100 cropla ınceledıgımde keskinlik netlik beni tatmın ederken konuya 4 5 metre veya daha fazla mesafeden (ışık kosulları yetersız oldugu ıcın ve alan derınlıgını azami tutmak ıstedıgımden durumlarda genelde 28mm de kullanıp crop yapıyorum ) 28-75mm aralıgında her focal degerde cektıgım fotograflarda merkezde yaptıgım %100 den daha dusuk croplarda rezil goruntuler elde edıyorum
    back veya front focus problemi olmadıgına %100 eminim cunku defalarca test ettım ki bahsettiğim fotografların her noktasını ınceledım net herhangı bır alan yok sadece normal baktıgımda cok tatmın etmese de net gıbı gorunuyor ama crop veya buyuk baskı alındıgında son derece kotu sonuclar alıyorum
    kısaca sorum 28mm de 2.8 dıyaframla bu lensin elinden gelen bu mudur yoksa goz ardı ettıgım baska bırsey mı var?

    • 28mm’de f/8 ile deneyin. Netlik geldiyse evet 28 mm ve f/2.8′de lensiniz keskin değil diyebiliriz. Tüm bu testleri tripod üzerinde yapın ki titreşim gibi bir sorun olmasın. Ayrıca memnun olmadığınız fotoğrafa link verin biz de bakalım.

  25. tekir

    gözdeki netlik
    bittimm…

  26. duygu

    merhaba ben d90 kullanmaya yeni başladım. önceden kamerayı nereye çevirsem deklanşöre bastığımda anında netliyordu ama şimdi netleme yapamıyorum bunu nasıl değiştirebileceğimi biliyorsanız lütfenyardımcı olun

  27. başak

    canon fotoğraf makinemde ki MF ayarını nasıl bulabilirim?

    • Reasürör

      Lensin üzerinde (gövdeye en yakın bölgede) AF-MF tuşu var. Bu tuşu MF’ye getirip, lensin ucundaki (gövdeye en uzak bölgedeki) bileziği çevirerek elle (manuel) netleme yapabilirsiniz.

  28. ibrahim

    Merhaba,canon 600 d kullanıyorum.Örneğin geniş diyafram da yanyana iki kişiyi çekmek istiyorum.İlkin ikisinden bir tanesini bulanık diğerini net yapmak istiyorum.Ve bu anda optik bakaçtan netlemek istedğim kişinin üstündeki noktayı seçiyorum ve denklanşöre basıyorum.Sonuç harika.İkinci çekmemde bu seferde noktaları otomatik seçsin diyorum,rastgele noktları alıyor,bazen 2 nokta,bazen 3,bazen de 4 nokta seçiyor.Benim sorum şu manuel olarak optik bakaçtaki noktaları istediğimz gibi 2 nokta seçebilir miyiz ?

  29. alahan1963

    Selamlar,

    Her yazınızı hatmetmeye çalışıyorum..Önce ve ağırlıklı olarak teori, hafta sonları da olabildiğince pratik..
    Şimdi bu konuda benim anlayamadığım bir şey var..

    Eğer elimizdeki makineyi istediğimiz gibi sağa sola oynatabiliyorsak, yani 11 adet netleme noktasından herhangi birini konumuz üzerine getirebilme şansımız ve lüksümüz varsa -ki düşünüyorum düşünüyorum aksi durum hangi durumda olabilir bulamıyorum- ve son olarakda ortadaki netleme noktasının en hassas en güçlü nokta olduğunu biliyorsak o zaman neden başka noktalardan herhangi birini, netleme işine ayarlıyoruz ki?? Merkez noktayı ayarlarız olur biter..Neden sahi, hangi senaryo için bu durum gerekli ??
    Not : Dediğinizi yapar geçerim bunda beis yok da işin mantığını kavramaya çalışıyorm yardımcı olursanız çok sevinirim.
    Saygılarımla..

    • Makine tripodta sabitken ne yapacaksınız :) Objenin konumunu değiştirdikten sonra makinenin yerini değiştirmek yerine noktayı değiştirirsiniz. Bir de takip gerektiren çekimlerde ne kadar nokta o kadar rahat takip. Tek nokta ile çok zor olur.

      • alahan1963

        Makine tripodta sabitken ne yapacaksınız :)

        Doğru söze ne denir:-)))

        Sayın GAMSIZ,

        En azından birkaç ders almak istiyorum herhangi bir kursta..Olabilirse de size ait bir kursta..Ancak çevremdeki pekçok kişi bu kursların -beni bağışlayın- para tuzağı olduğunu, öğrenilebilecek herşeyin kendi kendine de öğrenilebileceğini söylüyor..Dar gelirli bir memur olarak malumunuz parayı kolay kazanmıyoruz:-) Sizlerin lafına itibar ettiğimden sormak istiyorum, gerçekten kursa gitmek bize birşey katar mı, pratiklik sağlar mı?? Bu sorumu tüm samimiyetimle sorduğuma inanın lütfen:-)
        Saygılarımla..

        • Kendi kendinize öğrenmeniz mümkün. Kurs size hız katar. İşin sıkıcı kısmını çabuk atlatırsınız. Ek olarak bizim özelimizde konuşursam kurs size bu işi kendi makinenizde öğretir. Dolayısıyla teorik bilgi pratikle bütünleşir. Kendi makinenizi tanıyınca süreç hızlanır.

          Bizim kurusumuz var muratgamsiz@gmail.com ile bana ulaşabilirsiniz. Özel ders ama :) O yüzden kurslar için söylenen şeyler bizim için geçerli değil :)

          • alahan1963

            Sayın Gamsız, Sayın Yalçın,

            Hem netleme konusundaki yazınızı hem de hipefokal konusundaki yazınızı büyük bir açlıkla okudum ve her fırsatta yeniden okumaktayım..

            Şimdi senaryo şu:

            Bakırköy sahil bandındasınız.Yüzünüz denize doğru.Karşınızda, sizden farklı uzaklıklarda gemiler demir atmış durumda ve en sonda da karşı sahil var yani anadolu yakası:-))

            Amacımız, her uzaklıktaki (sizden farklı uzaklıkta 4-5 sıra gemi dizisi var, yani karşı sahille aramızda yalnızca aynı sırada bir ya da birkaç gemi değil) gemileri ve karşı sahili NET olarak çekmek..Yani azami alan derinliği..

            1-) Netleme noktalarından yalnızca birini seçtiğimizde, seçtiğimiz noktadaki gemi net olacak ve öncesi ile sonrası (lensimize de bağlı olarak elbette) netsiz kalacak.

            Bu durumda bunu eliyoruz..

            2-) Netleme noktası seçimini makineye bıraksak, hemen hemen her defasında farklı gemilere ancak bana en yakın sıradaki gemilere netleme yapıyor.

            Bu da istediğimiz sonucu vermiyor..

            3-) Geriye kaldı hiperfokal mesafe..

            Yaptık hesabımızı, sizin verdiğiniz formüle göre ve mesela 75 m. çıktı..

            Soru şu : Biz, ölçüm yapmamız imkansız olan bir durumda (örneğimizde açık denizde) nasıl bu 75. m yi hesaplayacağız??

            Saygı ve sevgilerimle..

  30. YAVUZ

    Merhaba. Sitenizi büyük bir ilgiyle takip ediyorum.

    Canon 550D ve 18-135 IS kit lens kullanıcısıyım.

    1- Poz kilitleme AE
    2- Odak Kilitleme AF

    Poz kilitleme ve odak kilitleme nasil yapilyor. Poz ve odak ayni anda kilitlenebilir mi?

    * tusunun kilitleme obsiyonlarini ogrenmek adina soruyorum. tesekkurler.

  31. iuyanık

    fujifilm hs20 aldım yeni bana çok karışıkgeldi haretliobjeleri birtürlü yakalayamıyorum sürekli fulu çıkıyo birde bir ayarı varsa lütfen söyleyin fullhd video çektiğini idda ediyo ama özellikle akşamları video çekmeye başlayınca direk ekranda bir kararma oluyo nerdeyse hiçbirşey gözükmüyor fulllhd kayıt yapan bir cihazın böyle olmaması gerekir diye düşünüyorum bana yardımcı olacak birileri varmıdır acaba….

  32. Nurhan

    Benim makinem fujifilm s4000 ve ben bir noktayı netlemeye çalışıyorum ama bir türlü başaramıyorum. Acaba bunu yapamamamın sebebi makinemin yeterli donanıma yada özelliklere sahip olmamasından mı ? Bana bu konuda yardım ederseniz çok mutlu olurum.

  33. kadir öden

    Sonsuz Tesekkurler…

  34. MERHABA
    EN SONUNDA MAKİNA ALDIM =) CANON 550 D YALNIZ SORUM OLACAK DÜN ALDIK YENİ OLDUĞUM İÇİN KARIŞTIRDIM AMA BULAMADIM GECE ÇEKİMİ ÇOK BULANIK SARI ŞERİT GİBİ BİŞEY ÇIKIYO O KADAR DA ELİMİ TİTRETMEDİĞİM HALDE BUNUN ISO AYARINI KAÇ YAPMAM LAZIM GECE ÇEKİMİNE GETİRİYORUM ÇOK KÖTÜ BİR GÖRÜNTÜ ÇIKIYOR AMA GÜNDÜZ TAM BENİM İSTEDİĞİM GİBİ CANLI VE KESKİN LENSİM 18-55 VAR BİRDE 75-300 ALDIM ??

    2-RESMİN ALTINA İMZA ATILIYOR ONU NASIL YAPIYORSUNUZ ?

    LÜTFEN YARDIMCI OLURSANIZ ÇOK SEVİNİRİM TATİLE ÇIKICAM KISMETSE CUMA GÜNÜ 15 GÜN NETTE OLAMICAM BANA YARIN BANA CEVAP VERİRSENİZ ÇOK AMA ÇOK SEVİNİRİM İYİ ÇALIŞMALAR İYİ GÜNLER. . .

  35. Özlem Cengiz

    Merhaba Yalçın Bey ,

    Fotoğraf çekiminde heryerin net olmasını istersek nasıl bir yok izlemeliyiz

    Yardımlarınız için şimdiden Teşekkürler

  36. Nikon d90

    iyi günler yalçın bey.öncelikle sunumunuz çok başarılıydı.Yalnız benim sormam gereken soru şu ki :
    ben nikond90 kullanıyorum.bundan önce profesyonel makine kullanmadım hiç.bu nedenle biraz acemiyim bu konuda.alalı henüz 1 ay oldu.makineden çok memnundum aslında.Ancak birgün portre çekerken makine birden çekmemeye başladı.Otofokus modunda çekim yapıyordum.Ancak ben birşey yapmadan makine otomatik odaklama yapmamaya başladı.Manuel odaklama modundaysa normal çekiyor.Ama ben manuel odaklama kullanamıyorum.Sizce bu lensle alakalı bir sorun mudur?Bir de şu var,manuel odaklama modunda da çok bulanık çekiyor.Otomatik odaklamaya geçtiğimde makineden garip bir cızırtı geliyor.Yalçın bey,yazıyı okuyan ve bu konuda bilgi sahibi arkadaşlar,lütfen yardımcı olun.1 hafta sonra tatile gidiyorum ve orda çektiğim fotoğrafların bulanık olmasını yada makinemin bozulmasını istemiyorum..Ne olur yardımcı olun.Şimdiden çok teşekkürler…

  37. Merhaba ” Yeniden Kadrajlama ” konsuunu doğru anlamışmıyım diye sorma ihtiyacı hissetim. Önce manuel odak noktasını seçiyorum. Model yada nesneyi kadrajda tam işaretlediğim yee getirip deklanşöre yarım basıyorum. Yarım basılı vaziyetteiken ben modelin kedrajdaki yerini değiştirsem de model neredeyse oraya netleme yapılıyor ve tam bastığım anda kareyi alıyorum. Doğru mudur ?

    • ibrahim

      manuelde bu şekilde olmaz…
      kadrajda sadece sağa sola oynattığınızda belki netliği bozulmayabilir, ama ileri geri oynattığınızda – yakınlaşıp uzaklaştırdığınızda – netlik gider..
      sürekli nesneye odaklanmasını istiyorsanız sürekli AF – continious AF – seçip aynı işlemi öyle yapmanız gerekir…

  38. kbRa.

    Merhaba..
    Acemi kullaniciyim ve bugün aldım makinamı canon600d
    Şu netleme konusunda kafam biraz karışık ve makinayı bozdum
    Sanırsam denklansor e yarm basınca netleme yapması
    Gerekiyor fakat yaplmyr drek cekim yapyr ndn acaba?

  39.  kullanıcısının avatarı Beyza Coşkun

    Benim makinam Fujifilm FinePix S5800.Manuel ayarlarını nasıl değiştirebilirim ? Yardımcı olursanız sevinirim :)

  40. dilan

    Merhaba çok acıl yardımınıza ihtyacım var , nikon D5000 model bir makinam var otomatik moddayken çekim yapamıyor manuele aldığımda ise elle ayarlama yapamıyorum yardımcı olursanız çok çok sevincem :)

  41. efsun

    merhaba makinemi yeni aldım suan cok cok uzgunum cunku cekım yapamıyorum :(
    deklanşör tusu basmıyo:(
    sadece makıneyı mf ayarına aldıgım zaman cekıyor..ama bende elle odaklmak ıstemıyorum..zaten pekde basarılı oldugum solenemez :)
    nedenı ne olabılır acaba yardımcı olursanız minnettar kalırım…
    buarada makınem canojn eos 600D

  42. can

    Merebalar benimde bir sorum olacak alan derinliğindeki değişimleri neden vizörden izleyemiyorum? Yani diyaframı f:22 de yapsam f:5.6 da yapsam vizörden hep aynı alan derinliğini görüyorum farkı sadece fotoğrafta görebiliyorum bunun nedeni nedir? Acaba diyaframı f:22 ye ayarladık sadece fotoğrafı çekim anındamı diyafram biçakları 22 ye göre ayarlanıyo?
    İkinci bir sorum bataryayı çıkarınca vizör olduğundan daha karanlık gösteriyo bataryayı taktıktan sonra düzeliyo bunun nedeni nedir?

  43. tahsin

    d7000 aldım ama af modlarında,hangi ölçüm modunu kullanacağımı anlayamadım,ölçüm modu derken nokta,mekez ağarlıklı,genel cevaplarsanız sevinirim,şimdide teşekkürler.

  44. mey

    benim bi sorunum var yardımcı olursanız çok sevinirim şimdi öncelikle nikon 5100 kullanıyorum lensin üstünde A-M var malum Manuele aldım ben bunu iyi hoş ama her zaman o kadar hassas netleme yapamıyorum özellikle dış çekimde şimdide A ya alamıyorum bi yeri netleyip alsam otoda heryer flu oluyor nasıl yapcam anlamadım

  45. Anonim

    niye bu kadar uzatılmış ve zora sokulmuş bu yeniden kadrajlama anlamadım. nikon’larda

    shutter -release button AE-L ON/OFF ile alakalıdır. on yaptığınızda odağınız ilk odaklandığınız nesnede kalır. kadrajı istediğiniz kadar değiştirin

  46. Merhaba Arkadaşlar,
    Bende, geçen yıl aldığım NikonD600 var. makinemden memnunum ancak, kullanım kılavuzunda da anlattığı gibi AF noktaları, netleme konusunda son derece önemli.Ben, makineyi aldığımda bu noktalar Vizörde görünüyordü fakat şimdi görünmüyor.LCD ekranda görüyorum ama vizörde görünmüyor; neden? Yazılım güncellemeside yaptım ama maalesef yine yok.Ne yapmalıyım? Bu AF noktaları olmazsa olmazlardan mi yoksa olmasada olur diyebileceğimiz bir ayar mıdır? Lütfen bilgi verir misiniz?


Mesaj gönder »

 

Konu Başlıkları »

, , ,

Mesaj Panosundan »

Bizi Takip Edin E-posta bülteni RSS Facebook Twitter Delicious Photoshop